18.6.07

Mengapa Emak Sedih?

Di sebuah kawasan perumahan yang baru diduduk sejak setahun yang lalu oleh sebuah keluarga yang berjumlah 10 orang. Si ayah bertungkus lumus seorang diri mencari nafkah bagi memelihara seorang isteri dan lapan anaknya yang lain. Ada yang sudah bekerja tapi belum berkahwin, ada yang sedang belajar dan akan hadapi peperiksaan penting, ada yang masih bersekolah menengah dan rendah, dan ada juga yang belum bersekolah, masih lagi berhingus.


Si isteri setia dan kasih pada suami dan anak-anaknya. Tetap melakukan tugasan yang menjadi rutin kehidupannya tanpa jemu. Mengemas rumah, membasuh kain baju, memandikan anak kecil, memasak, dan sebagainya yang tidak pernah putus dari melakukannnya dari pagi hinggalah ke malam.


Pada suatu hari, kelihatan beberapa anaknya merasa hairan dengan sikap Si Emak yang mendiamkan diri dan sugul.


“Mengapakah emak dari tadi abang lihat termenung dan tidak banyak bercakap?” tanya Abang Tiga kepada Adik Lima yang sedang membuat kerja sekolahnya. Tahun ini dia akan mengambil peperiksan Sijil Rendah Pelajaarn.


“Tidak tahulah Abang Tiga. Tetapi sejak tengahari tadi, bapa tidak pulang makan. Agaknya sebab itu emak susah hati,” kata Adik Lima tanpa menoleh kepada Abang Tiga yang duduk disebelahnya.


“Mengapakah bapa tidak balik. Selalunya, dia balik makan bersama kita. Abang rasa macam tidak sedap hatilah," Abang Tiga berkata dengan nada perlahan. Dia juga akan mengambil peperiksaan penting seperti Adik Lima iaitu Sijil Pelajaran Malaysia.


“Baiklah abang pergi tanya kepad emak sendiri,” ujar Adik Lima sambil memandang Abang Tiga.


“Tidak mahulah. Nanti emak marah abang”, kata Abang Tiga sambil membuka buku teks untuk mengulangkaji pelajaran.


“Kalau begitu, biar Adik sahaja yang bertanya," Abang Tiga mengangguk tanda bersetuju.


Adik Lima mengemas buku-bukunya dan disusun rapi di atas meja. Emaknya pantang melihat barang yang berselerak. Adik Lima duduk di sisi emaknya yang masih melipat baju.


“Emak tidak sihatkah?” tanya Adik Lima sambil memicit bahu emaknya. Emak mendiamkan diri tanpa menoleh ke arah Adik Lima.


“Emak, mengapakah emak tidak banyak bercakap selepas kita makan tengahari tadi?” tanya Adik Lima sekali lagi apabila pertanyaannya yang pertama tidak disahut oleh emak.


“Tiada apa-apa,”jawap emak dengan nada perlahan.


“Adik tahu emak mungkin risau sebab bapa tidak tidak balik makan. Mungkin bapa kerja lebih masa. Emak janganlah merasa risau,”Adik Lima cuba memujuk hati emaknya agar tidak susah hati.


“Emak merasa tidak sedap hati sahaja hari ini. Emak harap tidak ada apa-apa yang terjadi pada hapa kamu,”ungkapan emak mengejutkan Adik Lima. Abang Tiga bangun dan menuju ke ruang tamu. Abang Tiga menyertai Adik Lima duduk berdekatan dengan emak.


“Mengapa emak berkata demikian? Apa yang telah berlaku kepada bapa?”tanya Abang Lima dengan suara cemas.


“Tidak ada apa-apa. Cuma emak teringat, bapa kamu kata akan balik tengahari tadi. Dan sebelum itu, pagi tadi dia meninggakan pesanan agar emak jaga kamu dengan baik. Itulah yang emak pelik,”suara emak semakin sendu dan mula menitiskan air matanya ke pipi. Abang Tiga dan Adik Lima merasa terharu. Adik Lima memeluk emak dengan erat. Abang Tiga hanya memerhatikan sahaja.


“Emak, janganlah bimbang. Saya yakin tidak ada apa yang berlaku pada bapa,”kata Abang Tiga lalu memandang wajah sayu emaknya.


Telefon rumah berbunyi. Abang Tiga mengangkat telefon dan kemudiannya memanggil emak.


“Emak, ini Abang Sulung bercakap. Hendak beritahu bahawa bapa dimasukkan ke dalam hospital,”suara tenang Abang Sulung didengar dengan teliti oleh emak.. Abang Sulung yang merupakan anak sulung sudah bekerja di bawah satu bumbung dengan bapa.


“Emak, bersabarlah dan jangan bimbang. Saya akan menjaga bapa di sini. Esok emak datanglah. Hari ini tidak sempat. Waktu melawat sudahpun tamat,”kata Abang Sulung lagi.


“Bagaimanakah keadaan bapa sekarang? Apakah yang sebenarnya terjadi?”tanya emak dengan nada lemah.


“Bapa tidak sedarkan diri. Saya sendri belum bercakap denganya. Kawan bapa iaitu Pak Cik Jalal cerita, bahawa bapa jatuh apabila hendak turun dari lori, “ Abang Sulung tidak dapat menahan sebak di dadanya. Dia mendiamkan diri sebentar.


“Kamu masih ada di situ di situ?”suara emak memanggil Abang Sulung yang tidak bersuara di corong telefon.


“Emak, lepas itu bapa hendak balik tetapi Pak Cik Jalal tidak benarkan kerana bapa hendak naik motor. Pak Cik Jalal bawanya ke kantin untuk berehat, apabila tiba di kantin bapa terus pengsan,”kata Abang Sulung dengan suara teresak-esak.


“Kamu tunggulah di situ sehingga bapa sedar. Esok nanti emak akan datang ke hospital,” emak berpesan kepada Abang Sulung.


Waktu Remang Petang


Abang Kedua yang baharu sahaja pulang dari sekolah merasa hairan suasana sunyi di rumah.


“Emak, mengapa rumah kita sunyi sahaja? Abang Sulung belum balik lagikah?” Abang Kedua membuka kasut dan meletakkannya di tepi pintu. Abang Kedua memang rapat dengan Abang Sulung.


“Abang kamu belum balik. Dia berada di hospital,”jawab emak sambil menghulurkan secawan air kepada Abang Kedua yang dahaga.


“Bapa tidak balik lagikah? Mengapa Abang Sulung pergi hospital?” tanya Abang Kedua setelah habis minum air.


“Bapa kamu di hospital,”kata emak perlahan.


“Hospital! Bapa sakit apa? Saya hendak pergi hospital sekarang,” Abang Kedua mendekati emak yang sedang memotong bawang.


“Esok pagi kita pergi. Petang ini tidak sempat,”kata emak tanpa menoleh kepada Abang Kedua.


Mimpi


“Pergi tengok adik bongsu, sudahkah bangun dari tidur agaknya,”kata emak yang sedang sibuk menyediakan makan malam untuk kami adik beradik.


“Emak, mengapa bapa tidak balik?”tanya Adik Tujuh yang baru berumur tiga tahun.


“Bapa sakit. Adik mesti sudah lapar. Pergi panggil abang-abang, nanti boleh makan sama,”emak melihat Adik Tujuh menggangguk kepalanya. Adik Tujuh berlari ke ruang tamu dan memanggil abang-abangnya yang baharu selesai mengerjakan solat Maghrib.


“Abang Dua, Abang Tiga, Abang Empat…emak panggil makan,”kata Adik Tujuh dengan nada pelatnya. Dia menaik tangan Abang Tiga. Abang Tiga tersenyum dan bangun. Mereka menuju ke dapur.


“Kakak, esok ambil cuti. Esok, emak hendak pergi hospital. Tolong jaga adik-adik kamu di rumah,”kata emak selepas mereka sekeluarga habis makan. Kakak yang telah bekerja sementara mengangguk sahaja.


“Emak, Abang Tiga hendak ikut pergi hospital,”Abang Tiga membawa pinggan kotor ke singki.


“Kamu sekolah, tidak boleh ikut,”kata emak sambil mengemas meja. Kakak pula sibuk mencucu pinggan.


“Kami semua hendak ikut,”kata Adik Tiga menolong kakaknya membilas pinggan yang sudah disabun.


“Tidak boleh. Tidak muat teksi kalau semuanya hendak pergi,”kata emak dengan nada perlahan.


“Kami boleh naik bas,”Adik Enam menyampuk.


“Sudah pukul sepuluh ini. Pergi solat Isyak dan kemudian tidur awal. Esok kita hendak bangun cepat,”emak mengusap kepala Adik Bongsu yang lena dalam pangkuannya.


“Tolong dukung Tujuh itu. Sudah tertidur di kerusi itu. Baringkannya di atas katil emak,”Abang Kedua mematuhi arahan emak.


Malam itu mereka tinggal lapan orang sahaja dalam rumah tanpa bapa dan Abang Sulung.


Lampu telah dipadamkan. Tetapi Adik Kelima tidak dapat melelapkan matanya. Fikirannya memikirkan tantang bapanya. Apakah yang menyebabkan bapanya tiba-tiba pitam? Emak pula tidak pasti apakah puncanya? Ini kerana bapa kelihatan sihat. Akhirnya , Adik Kelima terlelap.


“Abang Kedua, bangun!” kedengaran suara emak mengejutkan Abang Kedua.
“Kakak! Bangun!”emak mengoncang kaki Kakak. Kakak terjaga.


“Ada apa emak?” Kakak menggosok matanya. Emak memasang lampu bilik.


“Pergi kejutkan adik-adik yang lain,”kata emak dengan suara yang cemas.


Setelah semuanya terjaga, mereka berkumpul di hadapan emak kecuali Adik Tujuh dan Adik Bongsu.


“Bapa kamu sudah meninggal dunia,”kata emak dengan sedih dan tiba-tiba mengalirkan air matnya.


“Innaillahi wainnaillahi rajiun,” Kakak berkata dengan perlahan. Mereka kemudiannya menangis serentak dan memeluk emak. Emak kelihatan tenang meskipun air matanya mengalir deras di pipi. Emak mengesat pipinya dengan tangan.


“Baiklah. Emak hendak kamu bersabar. Sekarang semuanya pergi mandi dan solat Subuh. Kemudian kemas apa-apa yang patut seperti baju untuk di bawa ke kampong. Bapa kamu akan dikebumikan di kampong,”kata emak dalam suara sendunya. Mereka semuanya mengangguk.


“Emak, patutlah malam tadi Adik Lima bermimpi gigi tercabut. Ustaz kata, kalau mimpi gigi tercabut, tandanya ada orang terdekat yang hendak tinggalkan kita,”Adik Lima memeluk emak dan menangis teresak-esak. Emak dan yang lain menangis lagi.


Anak Yatim


“Emak, bapa pakai apa itu?”tanya Adik Tujuh yang merasa hairan melihat bapa terbujur dalam kain putih.


Emak memndiamkan diri. Dipipinya mengalir air mata. Adik Lima mengambil Adik Tujuh dari emak dan memangkunya. Adik Tujuh yang keletah minta dilepaskan. Dia berlari ke arah Abang Sulung yang berada di sisi jenazah bapa.


“Abang, bapa tidurkah?”tanya Adik Tujuh pada Abang Sulung. Semua yang hadir memandang ke arah kedua beradik itu.


‘Kasihan. Anak-anaknya ramai dan masih kecil lagi,”kedengaran suara wanita berkata dengan perlahan. Ramai saudara mara dari sebelah bapa dan juga emak datang menziarahi jenazah bapa. Bapa akan dikebumikan di tanah perkuburan Islam di kampung emak. Mudah bagi kami, adik beradik untuk menziarahi pusara bapa, itu kata emak.


“Apakah penyakit arwah?”tanya seorang wanita tua yang datang meziarahi jenazah bapa pagi itu. Emak menoleh ke arahnya.


“Menurut doktor, dia disahkan ada penyakit darah tinggi,”kata emak dengan suara yang sayu. Wanita itu memegang tangan emak. Mungkin itu caranya untuk memberi semangat kepada emak agar bersabar. Emak memangku adik Bongsu yang sedang tidur.


“Dia mungkin tidak mengenali bapanya. Masih kecil lagi sudah jadi anak yatim,”kata wanita itu sambil mengusap kepala Adik Bongsu yang sedang lena. Emak hanya memandang dengan sayu.


“Sabarlah, Allah menyayangi suami kamu itu. Doakanlah semoga rohnya berada bersama orang-orang yang salih,”tambah wanita itu sambi bersalam dengan emak untuk meminta diri. Emak hanya mengangguk kecil. Mata emak sudah sembab.


“Berapakah anak kamu?”tanya seorang wanita yang seusia dengan emak.


“Semuanya lapan orang,”kata emak dengan perlahan sambil memandang wajah wanita yang berada dihadapannya. Emak melemparkan senyuman kelat.


“Terima kasih kerana datang ziarah,”kata emak lagi dengan nada perlahan.


“Itu anak–anak kamu?”wanita itu menunjuk ke arah Abang Sulung, Abang Kedua, yang duduk di sisi jenazah bapa. Emak mengangguk lemah.


“Ini semua ujian dari Allah. Bersabarlah,”kata wanita itu sambil meminta diri untuk pulang.


“Panggil ahli keluarganya untuk melihat wajah terakhir arwah,”kata Pak Cik Long yang merupakan abang ipar emak. Dia duduk di sisi mayat bapa. Jenazah bapa telah selamat di mandi dan juga dikafankan.


Seorang demi seorang datang melihat wajah bapa bagi kali terakhir. Anak-anak bapa juga dapat melihat dan mencium muka bapa sebelum ditutup. Emak hanya melihat dari jauh. Emak kelhatan tenang sahaja. Sebaik sahaja kami adik beradik selesai melihat wajah bapa, kami menangis teresak-esak. Rasa sebak yang ditahan selama ini terhabur juga. Suasana hening tercemar dengan bunyian tangisan anak-anak kehilangan bapa yang menjadi tempat bergantung dan mendambakan kasih sayangnya. Al-Fatihah untuk bapa!

No comments: