15.6.07

Garapan Ilham

Dr. Shafie Abu Bakar berpendapat, garapan ilham adalah satu cetusan awal yang membawa kepada ilham dan penampilannya sebagai karya. Ini termasuklah, aspek-aspek seperti mood, persepsi, sensitiviti, imaginasi, bahan, garapan dan saring hingga ia lahir sebagai sebuah karya.


Tambahnya lagi, pengkarya bolehlah diibaratkan sebagai tapak semaian bagi ilham. Jika tapak semaian itu mempunyai kesuburan tanah keislaman (jiwa dan pemikirannya memang disirami dengan nilai-nilai keislaman), mood, persepsi, sensitiviti dan imaginasinya berorientasikan keislaman. Oleh itu, ilham yang diterimanya dalam keadaan murni dan mengarah kepada yang bersifat keislaman. Allah berkata,


"Orang-orang yang berjuang pada jalan Allah, akan kami tunjuki mereka itu pada jalan-jalan kami itu. Dan sesungguhnya, Allah bersama orang-orang yang memperbuat kebaikan. "(Surah al-Ankabut,ayat 69)


Menurut Dr. Shafie lagi, jika hati seseorang itu tidak disinari dengan cahaya keimanan dan nilai-nilai keimanan, dia tidak akan mengarah kepada keilhaman yang bernilai keislaman.


Oleh itu, pengkarya yang terdidik dengan ilmu dan nilai-nilai keislaman menerima ilham sesuatu yang bernilai keislaman. Hamka seorang tokoh ulama terkenal, menulis karya-karya bernilai keislaman. Bahkan apabila beliau menghasilkan penulisan kreatif seperti cerpen, novel dan puisi, karya-karyanya selaras, malah memperkukuh nilai-nilai keislaman yang mendidik khalayak.


"Tiap-tiap kalam yang tahu membawa corak pakaian yang ia lahir darinya." (Hikam Ibn 'Atai Allah)


Lantaran itu, katanya lagi, orang yang tidak mendalami dalam sesuatu bidang keilmuan juga sastera tidak akan mampu memperkatakan keilmuan dengan baik dan mendalam.


(..sambungan..'Estetika' )

No comments: