7.6.07

Padahnya Cemburu


Adalah dikatakan bahawa sesiapa yang memiliki sifat cemburu yang hattanya digolongkan ke dalam tahap cemburu tercela termasuklah dia dalam keadaan jiwa atau hatinya yang hina lagi menghinakannya! Adapun kiranya jiwa itu tidak dikekang atau dipantau dengan hukum dan peraturan Islam, maka dikhuatirilah jiwa itu akan merana sepanjang hayatnya.


Maka, adalah tidak dihairankan jika sipelakunya itu terjebak dalam kancah kebinasaan. Adalah di sini diberikan beberapa jenis cemburu yang tercela dan terhina adanya;

  • Rasa cemburu sang suami yang terlebih-lebihan terhadap sang isterinya. Akibat dan kesan dari sikap api cemburu yang dashyat itu maka wujudlah api yang marak lalu bolehlah wujudnya rasa buruk sangka yang sungguh berbisa. Sayugialah tiadalah tawar menawar dari sang suami akibat cemburu butanya dan sifat ragu-ragunya tidak boleh dibendung lagi. Maka sang suami, renungkanlah hadis peringatan dari Nabi Muhammad yang tercinta,
"Sesungguhnya ada di antara cemburu yang disukai Allah, dan apa pula cemburu yang dibenci Allah. Cemburu yang disukai Allah adalah cemburu yang disertai keragu-raguan. Sedangkan cemburu yang dibenci Allah adalah cemburu yang tidak disertai keragu-raguan."


  • Maka ini pula diterangkan cemburu sang iseri yang terlebih-lebihan terhadap sang suami. Manakala sifat cemburu yang tidak terkawal itu mengesankan buruk akibatnya kerana menyebabkan sang suami tertanggung dosa sang isteri atas tingkah buru sang isteri yang sering mengadu domba, berdengkian, iri hati, dan diiringi dengan dosa-dosa lain yang tidak terkata senarainya.

Dikatakan juga bahawa cemburu yang digolong tercela itu adalah akibat dari;

  1. Iman yang senipis kulit bawang dan sering lupakan tanggungjawab kepada Allah.


  2. Pengaruh besar dari makhluk terkutuk iaitu syaitan laknatullah.


  3. Di dalam hati ada penyakit umpamanya dengki, hasad dan iri hati.


  4. Akibat sikap sang suami sendiri yang tidak berlaku adil kepada sang isteri-sang isterinya dengan tidak meletakkan hak mereka di tempat yang benarnya. Dan lebih mementingkan perkara-perkara yang kurang penting. (Tahu kahwin tetapi tidak tahu jalankan tanggungjawab. Amboi! hendak seronok aja!).


  5. Sudah tahu ada kekurangan pada dirinya tetapi buat tidak tahu untuk baiki kelemahan itu.


  6. Ini yang terlebih cemburu disebabkan sikap suami yang suka menyebut kelebihan wanita yang tidak ada sangkut paut dengan dirinya di hadapan sangisterinya yang setia.

Maka diperturunkan kaedah-kaedah meredkan keadaan atau menghilang api cemburu yang marak itu;

  1. Insafkan diri dan bertakwalah kepada Allah.


  2. Sentiasa ingat-ingat akan pahala yang diberi Allah apabila sentiasa mengamalkan sikap sabar.


  3. Jauhkan diri daripada tempat-tempat yang boleh membuat diri kita merasa riya dan asyik.


  4. Hendaklah sentiasa berbaik sangka dengan orang lain.


  5. Sentiasalah kita mengingati hari kematian yang tidak tahu bilakah masanya dan juga hari akhirat yang juga kita tidak tahu tarikhnya.


  6. Sentiasalah rajin-rajinkan diri berdoa. Berdoalah dalam apa keadaan jua. Usahlah malas tetapi selalunya berdoa kepada Allah. Allah itu maha mendengar segala permintaan hambanya meskipun di dalam hati,hattanya.

Sekian pesanan dalam era klasik adanya...salam...




No comments: