11.6.07

Pandanglah ke Atas!

Dalam dunia yang semakin pelik tapi benar, termasuklah manusia yang juga bersikap ganjil tapi benar. Bila seorang yang kontraktor sanggup melakukan perkara yang terkutuk bagi memuaskan nafsunya sendiri.

Oleh itu, kaum wanita dan juga lelaki berhati-hatilah apabila masuk ke tempat yang peribadi seperti, tandas atau bilik air atau jamban. Dalam bahasa Inggeris, toilet, washroom atau restroom (banyak lagi panggilannya).

Buat masa kini, pastikan setiap kali hendak masuk ke tempat sebegitu, pandang ke atas terlebih dahulu. Mana tahu ada kamera kecil yang akan merakam aksi anda secara percuma. Perbuatan jahat ini sentiasa menjadi satu kegemaran kepada mereka yang sakit jiwa dan mental.

Bayangkan sekiranya hampir dua tahun, kamera sisi di pasang di dalam bilik peribadi itu dan mungkinkah pelbagai aksi yang sudah disaksikan oleh si lanun moden itu! Ini terjadi kepada sekumpulan pelajar wanita yang menyewa di Kuala Lumpur. Tuan punya sering datang ke rumah sewa kerana semata-mata hendak melihat tandas yang dikatakan perlu dijaga supaya kekal baik dan selamat digunakan. Rupa-rupanya, dia memasang cctv atau litar kamera tertutup di tiga-tiga bilik kecil di rumah itu.

Bayangkanlah apakah aksi yang sudah dillihatnya ADUH!!!!! Sungguh memalukan!! Dan kasihanlah adik-adik pelajar itu...Apalah nasib mereka yang malang itu. Meskipun sudah ditangkap orang sewel itu, tapi apakah maruah adik-adik pelajar itu boleh dikembalikan???

Pernah juga terdengar di salah sebuah pusat membeli belah yang gah bangunannya, juga pernah ada cctv dalam bilik sulit itu dan gambar-gambar itu sudahpun di siar dalam internet. Ingatkan perkara ini berlaku ditempat yang gah sahaja tetapi juga di dalam rumah.

OLEH ITU, BERHATI-HATI MASUK BILIK SULIT ITU DAN JANGAN LUPA PANDANG KE ATAS !!!


2 comments:

pB said...

Salam ...

Sekarang ni, nak masuk tandas pun nak kena berhati hati ...

Dah tak ada istilah "PRIVACY"

saridahamid said...

Saudara pb,

Tempat awam dan tidak awam semakin tidak selamat...

Manakah tempat yang selamat?