13.6.07

Pembaca perlu kepuasan!

Si Kakak mempunyai adik beradik yang lain berkongsi hobi membaca novel. Setiap bulan, ada sahaja novel baru di beli sama ada novel Melayu atau Inggeris, sebaik sahaja habis membaca, mereka amalkan sistem baxter, jadi tidaklah membebankan bahu si Kakak hendak membeli novel. Adakalanya, si Kakak saling mengingatkan, "Adik jangan beli buku ini, kakak sudah beli, adik belilah buku lain. Nanti kita tukar suka sama sukalah!" Si Adik hanya mengangguk walaupun si Kakak bukannya nampak (sebabnya mereka bercakap melalui telefon bimbit).


Kakak dan adik-adiknya minat membaca semua jenis novel termasuklah novel cinta (ini memang wajib), novel thriller, novel sastera, novel seram dan apa apa aje selagi buku itu bernama novel. Maka setiap kali selepas membaca novel, kakak dan adik-adiknya menjadi pengkritik tidak berbayar.


"Novel ini baguslah, kakak baca dalam dua hari sudah habis! Jalan ceritanya menarik dan watak-wataknya menarik. Sungguh tercabar fikiran membacanya. Asyik yang tidak terkata. Heronya membuat akak tertarik kepadanya. Macam terasa kita berada dalam alam yang digambarkan dalam novel itu. Akak rasa tidak rugi beli novel ini."


"Adik punya bagus juga. Hero dan heroin sungguh mengancam. Macam adik pula bercinta. Sungguh puitis dan romantik ayat-ayat yang tersusun dalam novel itu. Adik rasa, perasaan adik turut terbuai sama. Oh! Alangkah asyiknya kalau adik memainkan peranan watak heroin itu. Beruntungnya badan!" Teruk juga si adik yang menghayati novel cintanya. Ini kiranya sudah kena badi novel tersebut.


"Emmm! Adik rasa membazir je beli novel ini. Entah apa-apa yang ditulisnya. Bahasa kaku dan langsung tiada seni menulis. Rasa adiklah, penulis ini tangkap syok sendiri. Jadi, bukunya terbit dan duit masuk poket. Apa dia ingat, kita beli bukunya itu hendak mengkayakan dirinya sahaja. Kita sebagai pembaca hendak juga ada penghayatan bila membaca, barulah dikatakan novel itu berjaya menambat hati kita! Ini kalau tulisan dan gaya bahasanya hanya sesuai untuik darjah satu je, buat habis boras je! Menyesal beli buku ini. Adik bukannya habis baca pun. Tutup buku bila sudah baca muka surat ke 10. Kakak dan kakak, jangan baca buku ini. Adik ingat nak sedekah je pada tadika dekat rumah kita ini. Harap buku tebal dan harganya mahal pula tu!" mendengus-dengus si adik bongsu sambil menghentak-hentak novel baru yang dipegangnya.


Kakak dan si adik merenung adik bongsu yang sedang masam mencuka. "Kira nasib adik tidak baiklah ini! Mulai hari ini, kita boikot syarikat yang mengeluarkan buku yang tidak bermutu ini. Baik kita renung logo syarikat ini dan sematkan dalam otak kita sepanjang. BIla pergi ke kedai buku, jangan sentuh buku yang ada logo syarikat ini. Ingat!" Masing-masing mengangguk dan merenung tajam ke arah buku yang mempamerkan logo syarikat itu.

No comments: