17.5.07

Sabar yang terpuji dan sabar yang tercela

Ada dua golongan sifat kesabaran iaitu sifat sabar yang tercela dan sifat sabar yang terpuji. Sifat sabar yang tercela adalah sifat sabar yang menahan dirinya daripada memenuhi kehendak, menyayangi dan mendekat diri dengan Allah.


Sifat ini akan menimbulkan perkara yang merugikan individu itu. Ia juga menyebabkan individu tidak dapat mencapai faedah daripada segala yang diciptakan bagi dirinya. Ini adalah sifat sabar yang paling teruk bahkan paling teruk daripada yang perkara yang teruk. Sifat sabar yang teruk itu diibaratkan seperti seseorang yang mengalu-alukan kedatangan kekasihnya tetapi tidak dipedulikannya.


Dalam erti kata lain, tiada gaya hidup sederhana (zuhud) yang paling teruk daripada yang menolak kebahagiaan yang dikurniakan oleh Allah. Kebahagiaan yang dikurniakan oleh Allah hanya diberikan kepada orang yang terpilih (wali). Kebahagiaan yang diberikan itu tidak boleh dilihatnya melalui mata kasar, tidak boleh didengar dengan telinga dan tidak pula terlintas dalam hati manusia. Mengelakkan diri dari mendapat anugerah seperti itu adalah merupakan hidup sederhana (zuhud) yang paling teruk.


Sebagaimana yang dikatakan oleh seorang individu yang hairan dengan sikap ahli zuhud, katanya, “Tidak pernah saya melihat orang yang hidup zuhud lebih daripada kamu?” Ahli zuhud itu menjawab, “Kamu lebih zuhud daripada saya. Saya mengelakkan diri dari kehidupan di dunia yang tidak kekal, tetapi kamu mengelakkan diri daripada akhirat. Oleh itu, siapakah di antara kita berdua yang paling zuhud?”


Yahya bin Mu'az ar-Razi berpendapat, “Sifat sabar para penyayang itu lebih menghairankan daripada kesabaran para zahid. Menghairankan, bagaimanakah caranya mereka itu bersabar dengan keadaan itu?”


Kesabaran di segala tempat akan terpuji
Selain kesabaran atas diri-mu, ia tidak terpuji.


Pada suatu hari, seorang lelaki berjumpa dengan Asy-Syibilli. Orang itu pun bertanya dengannya,


“Manakah kesabaran yang paling berat bagi orang yang bersabar?”


Asy-Syibilli pun menjawab, katanya, “Sabar kepada Allah”


Orang itu yang mendengar jawapannya, membantah dengan berkata, “Tidak.”


“Sabar bagi Allah”


“Tidak.”


“Sabar bersama Allah.”


“Juga tidak.”


“Apakah jawapannya?”


“Sabar terhadap Allah.”


Sebaik sahaja mendengar jawapan daripada orang itu, Asy-Syibilli terperanjat dan berteriak sekuat hati sehingga beliau hampir menemui ajal.


Pada pandangan yang lain, “Bersabar bersama Allah itu adalah kelengkapan janji."

3 comments:

Abang Long said...

macam mana dengan - bersabar terhadap isteri ? hehehehehe

Latiptalib said...

Bersabar terhadap isteri?...orang lama macam kekanda ini pun sukar hendak menjawabnya sebab selalunya isteri yang banyak bersabar...hehehe.

Tetapi nabi berpesan sebaik suami ialah yang bersikap baik terdapat keluarganya dan bersabar terhadap isterinya.

saridahamid said...

Abang Long dan Pak Latip,

Nanti saya tulis buku, cara-cara bersabar dengan isteri....heheheh..

Mesti tip top punya!