18.4.07


Sahabat, Kekasih dan Teman (bab 3)

Kekasih yang ditunggu pun tiba. Hari itu, kami bercadang hendak berbuka puasa di sebuah restoran yang glamour (tapi tidak berbintang) yang menyajikan ayam bakar yang digolek-golek di atas bara api. Terkenal dan murah. Lagi pun, esok saya hendak berangkat luar daerah. Malas pula hendak masak. Tengah pening dan mood pun berkurangan. Makan di kedai sahajalah!

Petang itu ramai yang memenuhi meja di restoran itu. Nasib kami baik kerana masih ada meja kosong. Jam di tangan menunjukkan lagi 20 minit hendak masuk waktu berbuka. Saya termenung. Masih memikirkan masalah yang tidak selesai. Tidak mengapalah, pergi sahajalah. tidak mahu menyusahkan orang lain. Saya masih berfikir dan terus berfikir. Rasa macam hendak pecah otak!

"Apa yang ditenung itu? Sudah tidak sabar lagi hendak berbuka. Ayam golek itu tidak lari ke mana. Sekejap lagi datanglah dia." Suami saya memecah kesunyian. Saya tersentak sebentar. Memang saya sedang merenung ayam yang sedang digolek-golek itu tapi tidaklah sampai membayangkan betapa enaknya ayam golek itu. Tetapi memikirkan perkara yang tidak selesai.

"Esok, abang cuti atau kerja?" adakah soalan tidak bijak keluar dari mulut saya. Suami saya memang bekerja setiap hari, manalah dia ada cuti kecuali hujung minggu atau cuti umum.

"Awak ini tengah mimpi atau berkhayal. Memanglah saya kerja. Kenapa?" suami saya memandang dengan wajah kelat ke wajah saya yang semakin suram. Bulan puasa, malas hendak cakap banyak-banyak. Tetapi terpaksa juga bercakap. Orang belajar komunikasi lah katakan, kenalah pandai komunikasi terutama dengan suami. Mesti pasang strategi! (heh! heh!-gelak dalam hati).

"Abang tahukan, esok saya hendak ke Gunung Jerai. Semuanya sudah siap tiada yang kurang. Duit pendahuluan pun sudah ada dalam tangan. Tempat tidur sudah diatur, makan dan minun semuanya beres. Pokoknya, semuanya sudah disediakan. Krew yang hendak ikut pun sudah disediakan dan pengangkutan pula tiada masalah." kata saya dengan panjang lebar.

"Habis tu, apa pula masalah awak. Termenung macam kehilangan emas pula?" tanya suami saya sambil menyusun pinggan-pinggan yang di hantar pelayan termasuklah ayam golek. Emm..baunya sungguh menggoda! Ah! tidak sabar hendak berbuka puasa.

"Tidak adalah masalah besar..." tiba-tiba azan maghrib berkemundang dari surau yang berdekatan. Suami saya memberi isyarat supaya berbuka puasa dahulu. Saya hanya menggangguk. Berbuka tidak boleh dilambat-lambatkan. Kami pun makanlah nasi dengan ayam golek yang sungguh menyelerakan!

Apabila selesai berbuka puasa dan yang tinggal hanya rangka-rangka ayam. Emm sungguh kenyang. Otak yang sesak, sudah terasa ringan. Tapi perut pula rasa berat. Memang tidak boleh kawal kalau berbuka puasa. Setelah selesai baca doa selepas makan (sebelum makan tadi sudah dibaca doa berbuka puasa..)

"Apa yang awak hendak katakan tadi. Ada masalahkah esok?" tanya suami sambil membuka pintu kereta. Perlu segera balik ke rumah kerana mengejar waktu maghrib. Saya tidak menjawab pertanyaan suami kerana terpaksa penat disebabkan kekenyangan.

"Katakanlah!" saya tersedar yang saya belum menjawab pertanyaan suami.

"Begini, inikan bulan ramadan. Abang kamera itu kata, saya elok bawa teman pergi out-station kali ini. Buat peneman. Tapi masalahnya, siapa yang hendak menemankan saya?" saya menyuarakannya dengan nada sedih (kononnnya menagih simpati dari suamilah tu!).

Kami pun sampai ke rumah. Persoalan yang dibincangkan dengan suami belum terlerai. Apakah jawapannya?

(tunggu!!........)



No comments: