16.4.07


Panggilan Gunung Jerai (bab 2)

Petang itu setelah selesai membuat persiapan barang-barang yang perlu dibawa untuk esok, saya melepaskan penat. Hari kerja di bulan Ramadhan memang mencabar. Nasib baiklah duduk dalam suasana di hembusi dengan angin pendingin hawa yang nyaman. Saya membelek-belek lagi kotak yang berisi tape beta di atas meja. Ada enam semuanya. Cukuplah itu. Tape beta adalah elemen penting dalam membuat kerja-kerja shooting (ambil gambar bukan menembak yeh!). Kalau tidak ada tape beta, baik tidak usah pergi. Mahunya kena bambu dengan abang kamera. Ialah kalau tidak dibawa tape beta, dengan apa hendak diambil gambar dan direkodkan gambarnya. Takkan dengan kamera biasa kot. Kalau hendak kena amuk dengan boss, buatlah kerja bodoh itu!

Sementara menanti pak we datang ambil. Kepala makin pening. "Siapalah yang hendak aku ajak," itu dialog dalam hati. Persoalan itu tidak saya ajukan kepada sesiapa. Kawan sepejabat masing-masing sedang sibuk memikirkan apa yang hendak di makan semasa berbuka puasa. Jadi kalau saya lontarkan soalan itu, mahunya saya kena pulau. Sebabnya tidak masuk tajuk. Orang sedang seronok fikir hendak makan apa hari ini, saya pula sibuk hendak tanya siapa yang hendak ikut saya shooting ke gunung. Siapa yang gila hendak pergi shooting dalam bulan Ramadhan (kecuali sayalah tu!).


"Saya dengar kamu hendak shooting ke Gunung Jerai, betulkah?" soal Leman dengan senyum kambingnya. Saya memandangnya sambil menggangguk lesu (penat sedang berpuasa)

"Wah! baguslah! Hebatlah kamu ini!" banyak pula pujiannya. Ini mesti ada maksud yang tersirat. Hati saya menganggak.

"Boleh pesan tak?" katanya tersenyum sambil mengusik kotak tape beta saya yang sudah saya tutup dengan pelekat warna putih. Saya sudah agak, ada makna pujiannya!

"Apa dia? " soal pendek dan ringkas dari saya.

"Kamu pergi shoot gambar bunga tulip kan?" tanyanya sambil menggaruk kepalanya yang botak.

"Macam mana kamu tahu? Cepat benar berita tersebar. Sudah tidak rahsialah misi saya kali ini," Saya mendongak melihat Leman yang tergaruk-garuk kepalanya lagi.

"Nanti tolong bawakan aku buah tangan."

"Bunga Tulip?"

"Yalah!"

"Mana boleh hidup di sini. Bunga tulip hanya tumbuh sihat di tempat yang sejuk. Apa kamu hendak tanam bunga tulip dalam pejabat inikah?" Saya sengaja menimbullkan kontroversi.


Malas hendak layan mamat seorang ini. Selalu sahaja banyak pesanan komersialnya. Sudahlah saya tengah pening memikirkan siapakah yang hendak dibawa bersama dalam misi saya ini. Kalau hendak diharap kawan pejabat, mereka lebih suka berada di rumah dan kalau boleh tidak keluar ke mana-mana dalam bulan Ramadan. Duduk pejabat lagi bagus. Hendak ajak penerbit saya, lagi tidak mahunya. Mesti dia hendak berbuka dengan keluarga dan mengerjakan solat terawih di rumahnya.


"Ya Allah! berilah daku ilham!"


(bersambung......tunggu!!!!)

No comments: