9.4.07

Inikah kawan ku? (bab dua)

Hari yang dijanjikan bagi pertemuan dua kawan yang sudah lama tidak bertemu, akhirnya tiba. Seperti biasa, menyiapkan diri dengan rapi. Dengan izin suami tercinta dan suami jugalah yang menjadi penghantar setia kekasihnya ini sekiranya hendak ke mana-mana.

Sebaik sahaja sampai di tempat yang dijanjikan iaitu di sebuah restoran yang tiada bintang. Saya memilih sebuah meja kosong yang berhadapan dengan pintu masuk. Keadaan dalam restoran itu agak sibuk kerana sudah hampir waktu makan tengahari. Nasib baik datang cepat. Kalau tidak terpaksalah berdiri di luar sementara menunggu meja kosong.

"Hendak minum apa?" tanya pelayan lelaki.

"Limau ais." jawapan yang ringkas.

"Makan?" pertanyaan mudah dari pelayan.

Saya menggeleng kepala. Sementara menunggu kawan lama datang, saya mengeluarkan novel bagi menghilangkan rasa bosan. Kemudian, air yang dipesan sudah berada di atas meja tanpa disedari. "Bila pula air ini ada atas meja!" Saya meneruskan bacaan.

"Assalamualaikum!" Kedengaran suara halus di cuping telinga saya. Tersentak sebentar dan buku yang dipegang pun terlepas. Saya mendongak dan memandang tubuh yang kini berada di sisi.

Saya memandangya dengan wajah berkerut. "Siapa pula wanita ini?" bisik hati saya. Otak mula bergerak bagi mengenal pasti wajah yang berada di hadapan ini. Ah! Tidak kenal? Siapakah wanita ini?

"Mualaikumussalam!" jawap saya setelah terhenti beberapa saat. Terasa kaku mulut hendak berkata. Namun begitu, senyuman manis dilemparkan kepada wanita yang kini sudahpun duduk di hadapan saya.

"Apa khabar?" tanya wanita itu.

"Khabar baik." jawapan ringkas dari saya dan masih lagi kebingungan.

"Tidak kenalkah? Saya...... Mengapa tidak percaya?"

Saya masih terpana apabila wanita yang berada di hadapan saya ini. Nama yang disebut itu memang saya kenal. Tetapi, fizikalnya tidak membayangkan itu namanya. Eh! Apa yang saya merepek ini.

"Kamukah.....?" tanya saya seolah-olah tidak percaya dengan wanita yang berada di hadapan. Adakah itu kawan aku? Sungguh berbeza perwatakannya. Sungguh tidak diduga. Sungguh tidak disangka.

Berapa banyak sungguh!!!

(tunggukan sambungannya.....sekiranya hendak tahu kesudahannya....)

No comments: