9.4.07

Kamukah kawan! (bab 1)

Sedang asyik membelek-belek buku yang hendak dijadikan bahan rujukan dalam penulisan, tiba-tiba bunyi deringan telepon bimbit. Mencari-carinya, "Mana pula telepon ini?" Ke hulu ke hilir mencarinya, dan pencarian itu berakhir. Rupa-rupa, telefon bimbit berada di bawah buku-buku yang bersepah di atas meja makan, di ruang tamu. Tersenyum sendiri.

"Siapa pula telepon? Nombor ini macam tidak kenal?" Membiarkan deringan itu terputus sendiri. Malas hendak melayan nombor-nombor yang tidak dikenali. Jika dilayan, keluarlah suara India, suara Cina. Memenatkan jejari menekan.

Pencarian maklumat diteruskan. Buku-buku yang tersusun cantik dalam almari berselerakan. Ini kalau dilihat suami mesti kena marah. Tidak apa, nanti boleh kemas balik. Deringan telepon bergema kembali. Dibiarkan sahaja. Kemudian senyap sendiri. Dan ia kembali berbunyi.

"Ya Allah! Mengapa mesti dia berbunyi lagi?" Bercakap seorang diri. Tiada siapa yang akan menjawabnya. Deringan bergema lagi. Dengan rasa malas, mengambil telepon itu dan menekan punat terima panggilan.

"Hendak bercakap dengan siapa?" Garau suara, macam marah sahaja tetapi sebenarnya tidaklah marah.

"Ini........?" Kedengaran suara wanita di hujung sana.

"Benar. Siapakah itu?" Suara garau bertukar menjadi lembut. Siapa pula yang telefon dan macam mana dia mendapatkan nombor ini. Persoalan demi persoalan mula mengasak di kepala. Aduh! Buat pening kepala sahaja.

"Tidak kenal kita lagikah? Kawan lama....." Suara wanita itu seolah-olah melemparkan senyuman mengejek. Macamlah nampak. Tapi boleh digambarkan melalui nada suaranya yang ceria sahaja. (macam tukang tilik pula!)

"Ooooooo!" Itu sahaja perkataan yang keluar dari mulut. Terlopong mulut ini. Tidak sangka kawan lama yang sudah hampir 10 tahun tidak berjumpa, tiba-tiba telefon. Itu yang membuat terkejut, nasib baik tidak ada sakit jantung.

"Apa khabar? Mimpi apa, telefon ini?" Adakah itu soalan yang keluar dari mulut ini. Sungguh kurang sopan!

"Khabar baik. Takkanlah sudah mimpi, baru hendak telefon."

Alamak! Malunya. Jatuhlah imej sebagai selembut wanita. Itulah akibatnya kalau ikut perasaan teruja yang tidak terkawal. Sudah lama tidak mendengar suara manja dari sahabat lama. Mulalah terkenang-kenang peristiwa manis dan kelat semasa bersama dengannya.

"Bolehkah kita berjumpa? Saya rindu kepada kamu, orang Indon kata, kagan gitu!"

Sejak bila pula kawan saya belajar bahasa Indon.

"Kamu masih berada di sana?" Kedengaran suara kawan wanita saya itu seperti menjerit membuat lamunan saya terhenti. Banyak sangat melamun.

"Saya dengar! Kamu sihatkah?" Soalan pendek keluar dari mulut saya. Tiada soalan yang cepumas atau yang menarik.

"Sihat! Bila kita hendak berjumpa?"

"Bila-bila pun boleh!" Saya menjawab dengan ringkas.

"Baiklah, apa kata kita jumpa minggu hadapan."

Saya mengiyakan sahaja cadangannya. Kami berbual seketika dan mengambil kata putus akan menyambung cerita yang tidak penamat itu semasa pertemuan kami nanti.

-sambung...sabarlah menanti sambungannya..(sekiranya tidak sibuk)

No comments: