10.11.08


Sekadar luahan


Selalunya, seorang pengguna yang membeli sesuatu barangan dan diminta bayar secara ansuran, itu memang sudah jelas dari segi hukum yang ditetapkan oleh sipenjual. Tetapi bagaimana pula, jika duit itu memang sudah duit kita, dibayar pula secara ansuran. Seperti kita pula yang memberi pinjaman kepadanya sedangkan sudah tiba masanya dia bayar penuh kepada kita kerana dalam perjanjian tiada terma-terma bayar separuh.


Itulah keluhan kawan saya. Saya juga kesian dan hendak buat macam mana? Bolehlah situasi begini kita sebagai pengguna mengambil tindakan? Kawan saya itu macam terasa ditipu dan tertipu. Situasi begitu memang pernah saya alami. Saya juga terasa tertipu. Entahlah! Hendak mengupah peguam, duit setakat cukup makan sahaja. Mana hendak mampu upah peguam lawan orang itu, saman orang ini. Buang masa sahaja. Dan jalan terakhir yang boleh diambil, bersabarlah dan berdoalah supaya segalanya berjalan baik. Ada hikmah juga tu. Begitulah nasihat saya kepada diri sendiri dan juga kawan saya itu. Akhirnya garu kepala sendiri yang tidak gatal.

No comments: