3.10.07

Hari jadi di bulan Ramadan


Sesungguhnya, aku merasa bertuah kerana dilahirkan di dalam bulan Ramadan. Hari Jumaat ini adalah hari jadi ku. Pada mulanya, aku tidak peduli dilahirkan dalam bulan apa. Apa yang kau ingat adalah tarikh lahir mengikut kalendar orang putih. Tetapi pada suatu hari, aku pun tidak ingat bila, emak bercerita mengenai kelahiran aku.


Emak kata, semasa orang lain sedang sibuk bersiap sedia hendak berbuka puasa, emak aku pula merasa sudah tibanya untuk melahirkan seorang anak. Ketika itu, mana ada scan-scan macam hari ini, boleh tahu anak itu lelaki atau perempuan. Tetapi dengan kepakaran yang dimiliki oleb bidan kampung, mereka mampu menafsir perut seorang wanita mengandung. Lebih-lebih lagi apabila perut semakin membesar dan di hujung bulan 7 atau 9 bulan.


Kalau mengikut adat orang jawa kuala lumpur (itu yang aku tahulah, orang jawa tempat lain, entahlah) apabila tiba kandungan masuk ke bulan tujuh, maka sibuklah si emak kepada anak perempuan yang sedang mengandung itu hendak membuat majlis lenggang perut. Pada mulanya, aku hendak tergelak mendengarnya. Macam mana pula orang mengandung disuruh berlenggang perut (masa itu fikiran ku masih kecil....fikir yang tidak logiklah dalam otaknya, atuapun penuh fantasi...eh merapu pula aku ni!). Kata emak, ketika itulah, pakar bidan itu akan menafsir anak yang dikandung seorang wanita itu lelaki atau perempuan, kedudukan anak itu mereng atau songsang. Kiranya bidan itu seperti ultra-sound (betulkah alat ini? maaflah buta sains), boleh lihat apa yang berlaku dalam perut yang sedang memboyot itu.


Berbalik kepada cerita kelahiran aku. Emak kata, bapaku kelam kabut memanggil bidan sedangkan waktu sudah hampir hendak berbuka puasa. Terpaksalah mengayuh basikal memanggil bidan yang jarak jauh antara rumah nenek ku dengan rumah bidan mungkin dalam 2km. Kiranya jauh juga tu. Mak Bidan pula sedang menyiapkan juadah berbuka puasa (dulu-dulu mana ada bazar ramadan, pasar minggu adalah tetapi itupun pada hujung minggu sahaja). Agaknya, ketika itu juga dia sudahpun duduk dimeja menunggu azan berkemundang.


Tetapi atas permintaan mengejut, kiranya bidan macam doktor juga bersiap sedia sepanjang masa sekiranya ada kes kecemasan seperti yang emak aku alami, terpaksalah dia berkorban masa senggangnya. Terima kasih bidan kerana menyambut kelahiran ku! Akhirnya, sampai juga bidan ke rumah nenek. Orang dulu-dulu, bila hendak melahirkan anak, taklah nak sibuk-sibuk pergi hospital, lahirkan anak di rumah sahaja. Ini termasuklah diri aku ini, lahir di tengah rumah nenek yang berlantaikan papan dan beratapkan nipah dan zink. Orang lain sibuk berbuka, emak sibuk bersabung nyawa melahirkan aku. Alhamdulillah! Selamat juga aku dillahirkan di dunia ini.


Kini aku semakin mengingati hari jadi aku yang mengikut kalendar Islam. 23 Ramadan adalah tarikh lahirku, tetapi tahun berapa hijrah, aku sudah lupa! Tapi bila menjelma bulan Ramadan, tarikh keramat itulah yang mengingatkan diri ini sudah meningkat usia tua! Syukur kepada Allah, rezeki dimurahkan, usia diberi peluang lagi, jodoh diperpanjangkan, semoga aku boleh menambah amal ibadah sehingga akhir hayatku. Amin.


Selamat hari jadi untuk diriku, insan kerdil di dunia ini!

No comments: