29.3.07


Tertipu oleh 1 April


Semasa sekolah sering juga dikenakan dengan mainan April Fool. Tetapi tidak tahu apa yang menyebabkan orang suka mengenakan orang lain dengan lawak bodoh atau perbuatan yang tidak berfaedah. Baru hari ini mengetahui maklumat itu dari rencana sebuah akhbar tempatan. Sungguh bodohnya! Kita dikenakan lagi sekali oleh orang kafir yang dilaknat Allah. Astagfirullah al azim. Semoga Allah melindungi kita semua dari mainan syaitan yang direjam.


Rupa-rupanya 1 April itu dikatakan satu sambutan yang diraikan sempena kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol. Islam sudah lama bertapak di Wilayah Granada dan akhirnya dikalahkan oleh tentera-tentera Kristian. Manakala, penduduk Islam terpaksa menyelamatkan diri mereka dengan berlindung di dalam rumah masing-masing.


Namun begitu, kebuasan dan keganasan tentera Kristian terserlah kerana mereka tidak puas hati selagi tidak dapat melenyapkan umat Islam dari muka bumi Sepanyol. Pada suatu hari, tentera Kristian melakukan satu muslihat jahat iaitu dengan memberitahu penduduk Islam bahawa mereka boleh keluar dari Sepanyol dengan menggunakan kapal mereka sendiri tanpa gangguan. Dan orang-orang mempercayai dakwaan tentera Kristian itu.


Pada keesokan harinya, iaitu jatuh pada 1 April, penduduk Islam membawa barang-barang mereka dan membawanya ke kapal. Dan pada masa itulah, tentera Kristian menyelongkar rumah mereka dan membakarnya. Penduduk Islam tidak sempat hendak menaiki kapal kerana kapal itu turut dibakar oleh tentera Islam. Tentera Kristian mengambil peluang dengan membunuh semua penduduk Islam yang tidak bersedia termasuklah lelaki, perempuan dan kanak-kanak.


Tentera Kristian begitu gembira dengan kemenangan itu dan mereka meraikan kejayaan itu pada setiap tahun di seluruh dunia. Pelbagai gelaran diberi antaranya, April Fool's Day, April Mop atau The April's Fool Day dan disambut sejak 1487M atau 892 H.


Oleh itu, janganlah kita terlalu mudah terikut-ikut budaya yang tidak tentu asal usulnya. Ini termasuklah hari valentine yang jelas disambut oleh orang kristian. Kalau hendak bergurau pun bukan hanya pada 1 April tetapi tiap-tiap hari pun boleh bergurau dengan cara Nabi Muhammad s.a.w.

No comments: