19.2.07

Bukan sekadar teori tapi praktikal

Meskipun, kita sudah membaca buku yang membicarakan mengenai ilmu komunikasi, namun begitu bukan semudah itu bagi mempraktikkan dalam kehidupan kita. Itulah dia, kekurangan kita sebagai manusia ini. Ada ilmu tetapi tidak semua ilmu yang kita miliki itu mampu dijelmakan dengan perbuatan.

Bagi yang terlibat dalam dunia pekerjaan, lebih-lebih lagi yang meruntun bekerja dalam satu kumpulan perlulah menyesuaikan diri dengan segera. Ini bermaksud, bukan kita mengharapkan orang lain mengajar kita ilmu komunikasi secara terperinci, tetapi lebih penting bagaimana hendak memulakannya?

Komunikasi lebih berkesan jika kita mulakan dengan senyuman kemudian diikuti dengan pertanyaan. Terutamanya bagi yang baru memulakan kerjaya. Usahlah malu tidak bertempat. Jika tidak tahu, apa salahnya bertanya? Biarlah orang mengata kita, bodoh. Mana lebih baik, kita tidak tahu tetapi pura-pura tahu? Atau kita memang tidak tahu tetapi malu hendak bertanya? Siapa yang rugi kalau sifat malu yang tidak bertempat?Secara praktikalnya, banyak bertanya mendapat ilmu? Betulkah? Orang merendah diri adalah lebih baik orang yang menunjukkan dirinya hebat. Lebih baik bersifat mendengar daripada bersikap suka cakap banyak tetapi kesannya tidak positif kepada yang mendengar. Bila bercakap biarlah mengandungi unsur-unsur yang logik.

Berbalik kepada bekerja secara kumpulan. Misalnya, pengalaman saya yang pernah terlibat dalam industri penyiaran tv. Jawatan yang disandang sebagai penolong penerbit rancangan tv cabarannya hebat. Saya yang bukan berlatarbelakangkan penyiaran berani memasuki bidang ini dengan semangat ingin belajar. Dan saya jenis yang cepat belajar. Cuma kelebihan saya adalah boleh menulis dan pengalaman membuat kerja-kerja kewartawanan sebelum ini.

Bekerja dalam industri penyiaran berlainan dengan media cetak. Ia menuntut kesungguhan, pengorbanan masa, kekuatan fizikal dan ketabahan mental dan juga emosi. Semuanya terangkup dalam satu jalinan yang sewajarnya perlu ada dalam diri seseorang yang hendak menceburkan diri dalam bidang penyiaran.Bagaimana saya terlibat dalam industri penyiaran ini? Tunggulah saya menulisnya .....Banyak yang hendak dikongsi.

Semoga dapat menulis pada hari berikutnya.. Ini kerana kesibukan dengan menulis disertai masa yang semakin pantas berlalu, adakalanya tidak terkejar...sabarlah yeh!

No comments: