4.2.07

Anugerah yang tidak mencermin budaya melayu

Malam ini berlangsung satu anugerah yang dikatakan berprestij dengan menjanjikan hadiah yang ribuan ringgit. Anugerah yang kononnya mengangkat martabat masyarakat seni di negara kita ini. Anugerah sedemikian memanglah ramai yang suka dan yang pernah dikatakan oleh sifu saya, dosa yang nampak cantik. Malam itu, ramai yang tampan-tampan dan jelitawan hadir. Tetapi benarkah mereka ini tampan dan jelitawan? Fikirkanlah.

Apa yang hendak disentuh, apabila tiba majlis anugerah seperti itu, maka itulah saatnya golongan yang terbabit ingin menonjolkan kehebatan masing-masing. Terutamanya dari segi pakaian. Bagi kaum adam, mungkin tiada masalah. Pakaian mereka sungguh sopan dan tampan. Tetapi ada juga yang tidak kacak apabila perasan menjadi seperti orang yang ketinggalan zaman. Berambut panjang, mewarnakan rambut, memakai rantai seperti wanita, memakai anting-anting , gelang dan pelbagai aksesori yang mudah didapati di pasaran.

Sementara kaum hawanya pula, memanglah anggun dan cantik. Lebih-lebih lagi apabila dengan sengaja mendedahkan dada yang bidang. Mungkin badi, seorang pelakon yang sebelum ini gemar berkemban. Jadi adalah pengikut setianya sehingga kini.

Persoalannya, inikah yang dikatakan budaya melayu asli? Heboh sana sini mempertahankan budaya melayu, tetapi segelintir manusia sibuk pula mengagungkan budaya barat!

Yang jeleknya apabila bercakap sepatah dua kata, ingat pula pada Allah tetapi penghayatan rasa syukur itu tidak pernah dipraktikkan dalam hidup. Allah sahaja maha mengetahui.

Apalah salahnya, jika malam anugerah seperti itu, dikenakan pakaian seperti baju kurung ataupun baju-baju tradisional yang boleh dibanggakan. Entahlah! Apa hendak jadi dengan industri seni di negara kita ini yang semakin tidak senonoh!

No comments: