18.2.07

Berubah juga akhirnya

Teringat semasa menjadi wartawan diarahkan membuat satu temuduga dengan seorang artis yang baru mengalami perubahan fizikal apabila balik daripada mengerjakan haji di Mekah. Satu temu janji dibuat.

Apabila tiba masanya, satu wawancara panjang diadakan dengan artis antarabangsa itu. Ramai yang kagum dengan perubahannnya walaupun beliau bukanlah begitu popular lagi semasa itu. Tetapi disebabkan perubahan drastiknya itu, membuat orang ramai ingin mengetahui perkembangan lanjut mengenai dirinya itu.

Beliau mengatakan yang dia tidak akan menoleh ke belakang. Yang sudah lepas itu pasti ditinggalkan sebagai sejarah silam. Itu satu pengakuan yang boleh dihormati ketika itu. Dalam hati ini kagum dengan keikhlasannya melepaskan segala kemashyuran dirinya. Itu satu pengorbanan yang tinggi dan harus diteladani. Apakah yang menyebabkan dia berubah? Satu soalan cepu mas ditujukan kepadanya. Beliau keberatan hendak menjawab, tetapi apabila didesak, beliau kata boleh. Tetapi dengan syarat off record. Jadi maklumat itupun off record. Hingga kini tetap off record.

Tetapi bila lihat beliau hari ini, sungguh dikesali. Dia berubah juga tetapi kepada yang negatif. Mengapakah begitu? Di manakah ungkapannya yang berjanji tidak menceburi bidang itu lagi?

Ya Allah! Ku pohon padamu semoga aku ditetapkan pendirian dalam perjuangan suci ini sehingga akhir hayat. Amin....!

No comments: