10.9.08


Selembut Bicara diulas dalam Berita Harian


Seawal pukul 9.38 pagi dan bertarikh 10 September 2008, aku menerima satu pesanan melalui telefon bimbit. Segeralah aku melihatnya pesanan awal pagi itu. Tertera nama Pegawai Perhubungan PTS, Sdra. Roslan. Memaklumkan aku bahawa buku pertama, "Selembut Bicara" diulas dalam akhbar harian, Berita Harian. Dan menasihatkan aku supaya membelinya di kedai.


Tidak lama kemudian, aku pun ke kedai runcit yang berdekatan. Kalau diikutkan hati memang malas hendak membeli dan aku memang jarang membeli akhbar harian kecuali hujung minggu. Ini kerana sudah ada akhbar online, maka tidaklah lagi perlu beli suratkhabar..boleh jimat duit. Dan duit beli akhbar tiap-tiap hari itu bolehlah aku kumpul bayar bil Internet.


Tapi memandangkan ada kepentingan diri (he..he..he) maka aku melangkah ke kedai berhampiran dalam keterpaksaan (bulan Ramadan ini malas pergi kedai apatah lagi stok bahan memasak masih ada, jadi tak rasa hendak pergi selalu ke kedai). Aku membelek suratkhabar yang terjuntai dan bergoyang ditiup angin. Akhbar harian masih banyak lagi. Mungkin orang lain macam aku kot, baca sahaja dalam Internet.


Aku mengambil senaskhah dan membawanya balik ke rumah. Belek punya belek..mana ada keluar? Rungut aku sendirian. Nasib baik tidak ada orang yang dengar. Sudah tiga kali membelek..rasa macam nak putus asa. MasyaAllah, rupa-rupanya aku tersalah beli suratkhabar! Yang aku terambil dan beli adalan Harian Metro! Ceh! Memanglah tak jumpa! Sampai tahun depan aku tak nampak kelibat ulasan itu. Nampaknya penangan mata aku yang semakin kuyu ini yang menyebabkan aku tersalah ambil.


Dengan rasa lelah, aku melangkah keluar rumah lagi menuju ke kedai yang sama. Nasib baiklah kedai dengan rumah aku dekat mengambil masa hanya 3 minit sahaja boleh sampai. Nasib baiklah adik yang mengambil bayaran akhbar dari aku itu tidak bertanya "Kenapa? Baru je beli dah beli paper lain?" Itu nasib baiklah. Agaknya bulan Ramadan ini, orang malas hendak bercakap banyak. Jadi apa yang diambil dibayar dengan tepat itu sudah bagus bagi mereka.


Sebaik sahaja sampai di rumah, tanpa berlengah lagi aku membelek sehelai demi sehelai. Ah! Baru jumpa! Lega! Alhamdulillah! Tapi, ulasannya kalau dihitung dari segi masa, tidak sampai 2 minit sudah boleh habis membacanya. Jadi bacalah apa yang ditulis oleh pengulas.


Terima kasih pengulas, sukran jamil, PTS yang memberi peluang untuk aku menyumbang tulisan. Dengar khabar yang sahih, buku Selembut Bicara akan diulang cetak dan dipakej dalam bentuk yang lebih kecil sama saiz dengan buku Bahtera Nabi Nuh dan Sepuluh Sahabat diJamin Syurga. Terima kasih semua!

No comments: