18.7.11

Celoteh entah apa-apa

Alhamdulillah, masih diizinkan Allah untuk mencatat di laman rumah yang bersawang ini. Berhasrat untuk memuatkan celoteh setiap hari, tapi hanya tinggal khayalan. Alasannya, usahlah diungkapkan. Faktor utama, malas..sebabnya, adakalanya sukar hendak membuka blog sendiri atas kapasiti internet yang murah ini. Hairan juga, kenapa blog saya susah hendak membuka secara biasa. Kini saya menggunakan akses secara luar biasa..hah..pening pula nanti siapa yang membaca entri saya yang sedikit merapu ini.

Alasan seterusnya, adakah orang hendak membaca blog yang semakin tidak popular ini. Tidak sehebat muka buku yang sering diulit oleh mereka yang mempunyai akaun fb itu (termasuklah saya, sebab senang hendak membukanya). Ada seorang kawan yang memang macam saya menghadap laptop hampir setiap waktu tetapi tiada akaun muka buku. Hebatnya. Saya pun pada mulanya malas hendak bermuka buku ini, tetapi apabila ramai yang menghantar permintaan ke email saya...saya pun hairan. Dan belajarlah sendiri mendaftar akaun fb. Akhirnya, ber fb lah saya. Tapi tidaklah serius, hendak menghadap sepanjang masa..

Dengar cerita, ada orang sepanjang masa membaca status kawan-kawan...laratnya dia. Saya ini hendak menulis status sendiri pun malas. Apatah lagi, hendak membaca status yang dirasakan macam tidak kena. Hinggakan perkara peribadi pun hendak dinyatakan dalam fb. Adakah perlu kita menulis status tiap-tiap hari. Entahlah, tepuk dada, tanyalah hati dan iman.

Memandangkan saya ini penulis (layakkah digelar penulis) yang suka menulis dan menulis selagi boleh menulis. Ingin menulis sesuatu yang bermanfaat untuk semua orang. Dan sebagai satu bekalan saya untuk perjalanan ke akhirat nanti. Saya ingin menulis sebagai satu medium untuk saya menyampaikan sesuatu yang baik. Dalam erti kata lain, untuk berdakwah. Ya, memandangkan saya ini bukannya pandai bercakap dan juga tidaklah berkelulusan ilmu agama pun, tapi ingin mengambil bahagian untuk menyampaikan perkara yang baik untuk orang ramai yang suka membaca buku. Bagi yang tidak suka membaca, adalah sangat rugi.

Sejak dari mengenal huruf lagi, saya suka membaca. Membaca pelbagai bidang. Mungkin itulah yang memberi idea kepada saya apabila hendak menulis. Begitu juga, pengalaman. Pelbagai pengalaman akan terus ditimba. Mungkin dari pengalamanlah saya mencurahkan dalam penulisan saya. Emm..diharapkan sedikit penerangan ini menjadi permulaan pada mereka yang sering bertanya kepada saya bagaimana hendak menjadi seorang penulis. Bagi saya, hendaklah mulakan menulis sebelum jadi penulis. Jika malas hendak menulis, bagaimana hendak menjadi penulis novel, cerpen, puisi dan sebagainya. Maaflah..jika entah apa-apa yang saya tulis...jejari sudah letih menaip..hingga jumpa lagi..(saya berjanji hendak selalu menulis di blog yang semakin usang ini dan terima kasih kepada yang sudi menjadi follower saya. Tidak sangka ada follower, ingatkan blog saya sudah terkubur, hehehe).

No comments: