22.7.11

Ziarah sahabat


Sebenarnya sudah lama hendak menziarahi Kak Engku atau Ezee Rahmani. Namun begitu, kerana tidak mahu mengganggu suami yang bekerja sendiri, maka hasrat itu sering ditangguhkan. Apabila, penulis Kursyi Hirdan menelepon secara tiba-tiba, terasa teruja bercakap dengannya. Ingatkan teman sudah tidak ingatkan kawan di sini (hehehe). Mendengar cerita yang beliau juga tidak sihat tetapi tidak menerima berita dengan pasti. Ia berlalu begitu sahaja. Khabar yang disampaikan oleh Kursyi sungguh memeranjatkan.


Namun begitu, tanpa perancangan, akhirnya kami (saya dan Kursyi) mengatur janji untuk menziarahi Kak Engku. Alhamdulillah, Allah permudahkan semuanya. Maka, hari Jumaat menjadi saksi kami berkunjung ke rumah baru Kak Engku. Mudah mencari dan sampai ke rumah Kak Engku disambut mesra. Kursyi dan suami sampai terlebih dahulu, aku dan suami pula terlambat sikit akibat kerenah anak.



Kami berpelukan kerana sudah lama tidak berjumpa dan mendengar berita. Macam-macam hendak diperkatakan terutamanya mengenai dunia penulisan. Oh..terima kasih atas perkongsian maklumat dari kawan-kawan tersayang. Semoga Allah merahmati pertemuan kita.



Kusyi menceritakan perkembangannya dan Kak Engku pula menceritakan pengalaman mengerjakan haji. Kagum dengan cekap dan cepatnya Kursyi berkarya. Satu perkembangan yang merangsang aku untuk turut mengikut jejak langkahnya. Sementara, Kak Engku pula telah mengabadikan pengalamannya dalam buku Travelog Hajah: Kembara Tetamu Allah. Terima kasih Kak Engku kerana memberi buku percuma kepada kami. Aku baru membaca beberapa muka surat..terharu dan meresap ke jiwaku. Bilalah aku hendak ke sana? Ya Allah permudahkanlah hasratku ini. Amin.



Semoga sahabatku sukses dalam penulisan dan dirahmati Allah SWT. Amin.

No comments: