20.10.08


Watak- watak dalam Siri Young Aisyah



Watak utama dalam siri ini sudah tentulah seorang budak perempuan. Nama penuhnya Aisyah Sofiah atau lebih gemar dipanggil Aisyah sahaja. Fitrah seorang budak yang masih bersifat keanakan yang dunianya penuh dengan keriangan, ingin belajar, sering melakukan kesalahan, rasa ingin tahu sesuatu yang baru, menjalin hubungan dengan kawan, dan sebagainya adalah antara sifat semula jadi seorang budak.





Mungkin kita pernah bertingkah laku seperti itu. Zaman kanak-kanak yang penuh dengan keceriaan dan keseronokan. Itulah yang hendak ditonjolkan dalam siri Aisyah disamping ingin diserapkan nilai-nilai murni dan islamik secara tidak langsung. Pengajaran yang hendak dipaparkan kepada kanak-kanak secara spontan, tidak mengajar tetapi mengajak melakukan kebaikan secara tidak langsung. Sifat seorang anak bukan suka di suruh-suruh tetapi hendaklah diberi teladan yang baik.







Selain watak Aisyah, watak yang tidak kurang berperanan penting seperti Puan Aminah (umi), Encik Jamil (bapa), Nenek Saloma, Azirah (kakak) dan watak pendamping sebagai kawan, seperti Amira, Abu Yela, Ali Mamak dan juga watak binatang kesayangan-kucing.






Lukisan ini dilakar oleh Saudara Jonos. Beliaulah yang membina imej tersebut setelah melakukan banyak kajian. Semoga menjadi ikon kepada kanak-kanak. Untuk melihat lakaran yang lain sila klik

No comments: