27.10.08


Surah-surah Rindu (Dwilogi)mempunyai dua siri


Sebenarnya tidak ada niat untuk membuat novel ini bersiri (hanya dua siri sahaja). Editor PTS Millennia menelefon menyatakan bahawa novel sulung itu tidak lengkap ceritanya. Memang diakui, cerita itu penyudahnya sudah tentu tidak menyeronokkan. Sengaja ditulis sebegitu supaya pembaca tertanya-tanya.


Setelah dibelek dan dikoreksi, ingin disambung cerita itu dan perkara ini pernah utarakan kepada editor (sebelum novel itu diterbitkan lagi). Dan saya sudah berikan sinopsisnya. Pada mulanya, beliau tidak setuju kerana ingin melihat novel pertama saya keluar dahulu tetapi tidak lama kemudian dia memberitahu yang saya perlu menyambung cerita itu kerana tergantung. Saya berbesar hati.


Kini dalam proses menyiapkan manuskripnya. Terasa semput sekali. Jalan cerita memang sudah ada tetapi ingin mengolahnya itu yang menyesakkan dada ini. Sesungguhnya, bukan semudah itu untuk menyiapkan bait-bait indah dalam novel. Ingin membuat para pembaca suspen pun amat payah. Em! Inilah ujian seorang penulis. Kalau boleh saya ingin menghadirkan hati dan perasaan ini dalam penulisan. Bukan sekadar melepas batuk di tangga.


Ya Allah! Berikanlah daku inspirasi dan ilham untuk menulis dengan lebih baik lagi. Berikanlah daku semangat untuk terus berkarya. Jauhkan segala rasa bosan yang kadang kala melanda diri ini. Dan yang paling ditakutu adalah hilang idea dan motivasi. Lapangkan dada ini supaya sentiasa berusaha untuk terus menggerakkan jari jemari ini untuk terus mengetuk huruf-huruf di keyboard ini. Amin!

No comments: