12.6.08

Selama ini pun memang berjimat!

Ada seorang sahabat marah-marah. Terperanjat juga apa yagn dimarahkannya. Rupanya marah kerana harga minyak naik. Walaupun dia tiada terlibat dengan penggunaan minyak petrol mahupun diesel sebab dia langsung tiada kenderaan hatta basikal buruk tetapi dia tetap hendak meluahkan kemarahannya. Nasib baik, telinga yang mendengar ini tebal dan juga peka bukan pekak. Yang mendengar ini juga sudah meluap-luap juga tekanan darahnya! Nasib baiklah tekanan darah yang hendak meninggi masih di tahap sempadan, kalau tidak terus tergolong dalam kumpulan penyakit darah tinggi.

Sahabat itu berkata dengan kata-kata pedasnya, banyak kena potong ayatnya. Antaranya, memang selama ini kita berjimat! Gaji tak naik sudah lama dah berjimat tapi kini depa suruh kita jimat lagi, apa yang hendak dijimatnya. Yang miskin sudah tentu berjimat tapi bila harga barang bertambah naik dan tak turun-turun walau sesen, apa yang hendak dijimatkan. Nak kami ini makan pasir ke? Nak suruh kami duduk dalam bergelap pada waktu malam? Kalau kawasan rumah ini banyak pokok, ada sungai yang bersih, angin bertiup sepoi dengan nyaman, malam tidur tak berkipas pun tak pa. Ini rumah siang malam panas berdenting, apa ke halnya? Marah sungguh dia!

Cakap apa yang tak naik bila harga minyak naik? Dah lama tak baca paper sebab tak mampu nak beli. Daripada beli paper baik beli nasi lemak ke, duit ke..boleh bagi anak-anak makan Memanglah makan di rumah itu jimat, tapi kalau barang dah naik, jimat apa namanya. Takkan nak kurangkan makan nasi, kurang makan sayur, kurang makan ikan...dah lah selama ini kurang berzat dalam badan, tambah disuruhnya berjimat, bertambah kurang zat dalam badan. Kesian budak-budak yagn baru yagn membesar, terbantut pula tumberasan meraka sebab bapanya yang kini punya duit semakin kecil. Nak bekerja lebih waktu, nanti penyakit lain pula datang..letih, ngantuk, kurang kasih sayang, kurang amalan ibadah, sebab tertumpu nak cari duit lebih.

Banyaaklah lagi bebelan sahabat tu, tak larat je nak tulis...layaan......!

2 comments:

mohamad kholid said...

tanya dia - undi hari tu pangkah simbol apa?

saridahamid said...

sdr mohamadkholid

dia lupa nak undi kot!