4.5.08


Surat terakhir...


Dalam zaman ICT ini, kawan-kawan lebih suka menghantar surat melalui email. Cumanya hari ini, surat-surat rasmi akan diterima secara pos yang selalunya dikaitkan dengan surat rasmi dari pihak dewan bandaraya, pihak bank, pihak telekomunikasi, pihak pinjaman, malahan mungkin ceti pun ada dan yang berkaitan supaya membayar bil tertentu dengan segera.

Tapi lewat petang itu, akhir bulan, sepucuk surat diterima melalui hantaran tangan. Apabila dibaca, hati ini tidaklah terperanjat sangat. Malahan, rasa syukur, Alhamdulillah! Lepas ini, tidak perlulah untuk memikirkan bait-bait ayat untuk mereka isi surat yang bakal dikirimkan pada hujung bulan mendatang. Niat hati, memang tiada hati lagi hendak meneruskan cita-cita di situ. Apatah lagi, membina impian. Hanya tinggal mimpi di petang hari.

Kiranya, surat terakhir itu menjadi lipatan sejarah dalam hidup ini. Sepanjang bekerjaya, itulah surat keramat yang mengundang seribu pertanyaan (macam boleh buat cerpen pula). Tanpa alasan, tanpa kritikan. Malahan, si penerima surat terakhir itu juga malas hendak mencari alasan. Siapalah kita? Ibarat melukut di tepi gantang (alamak! Macam lagu Aishah pula, yang mendayu-dayu, syahdu). Selepas, berlangsungnya acara gilang gemilang. Selepas semuanya sudah beres, 'you boleh blah!' (kasarnya ungkapan itu!). Tidak diizinkan walau setitis air mata mengalir! Merugikan sahaja! Keras hati ini. Tapi, jika menangis sebab dosa memang banyak itu adalah wajar!

Kehairanan juga di hati, semasa diperlukan,beria-ia berdiskusi, berbincang masa depan, hendak bersaing sihat dengan yang ternama, hendak mengikut jejak yang terbilang, dan bla...bla...berdakwah melalui media...bla...bla... Sudahlah itu semua hanya manis di bibir. Ibarat tanam gula di bibir..akhirnya dapat diabetes!

Wajah manusia ini bermacam rupa. Ada yang ok, tapi sebenarnya tak ok. Ada yang macam tak ok, tapi ok pula. Tak ada dengki, tak ada benci, tapi ikhlas di sudut hatinya Allah sahaja yang tahu. Yang ada pengalaman, ditolak tepi, you siapa? Yang rajin dikatanya pemalas. Yang kreatif, idealis, dikatakan penyemak! Menyusahkan! Yang sungguh bertimbang rasa dikatakan sukar bekerjasama. Yang cantik pula dikatakan bagus, rajin pada hal di belakangnya, kutuk mengutuk, asyik buat kerja lain, asyik mengata, asyik tong...tong...tapi itu dikatakan cemerlang. Dunia, dunia penuh dengan pancaroba dan juga kepura-puraan.

Cerminan diri ditampilkan hebat di mata orang ramai. Upah dibayar sejemput tapi eksploitasi tenaga diperah seperti memerah limau kasturi sehingga kering hingga boleh buat jus dan mendapat hasilnya terbaik. Menurut seseorang, itu dikatakan perhambaan zaman moden. Orang tak terasa tapi itulah hakikatnya. Mata dikelabui dengan kebaikan, tetapi secara tak terasa minda dan tenaga diperah ibarat santan yang diambil dari kelapa yang boleh digunakan pelbagai cara sama ada masak nasi lemak, buat pengat, masak kari ayam, buat sekaya, dan seribu macam lagi. Itulah kepandaian yang disalahgunakan untuk memperhambakan kaum elit yang sewaktu dengannya.

Kata berdakwah, tapi ibarat pepatah melayu berkata, kuman di seberang nampak dengan jelas, tapi gajah di hadapan mata langsung tak nampak. Gamaknya kena pakai kanta pembesar baru nampak jelas. Itulah situasi manusia pada akhir zaman. Ya Allah, daku pohon kepada-Mu semoga aku tidak tergolong dalam golongan itu. Na'uzubillah min zalik!

1 comment:

Umi Kalthum Ngah said...

Assalamualaikum warahmatullah,

Saridah,

Ada apa-apa yang tidak baik berlaku pada diri saudarikah?

Risau pula saya dengar entri yang terkini ini..

Jika ada apa-apa kerunsingan dan mahu telinga bagi mendengar, emel sahaja kepada saya di umi_kalth@yahoo.com, ya?

Moga tabah dan terus cekal hati. Juga sentiasa Allah lindungi saudari...Amin
Wasalam..