14.5.08

Fahamilah kerja secara berkumpulan

Sudah hampir 18 tahun bergelumang dengan dunia komunikasi. Pelbagai bentuk komunikasi diceburi termasuklah dalam dunia media cetak dan juga elektronik. Memang pengalaman sepanjang menyelusur medium komunikasi mengalami perubahan mendadak. Dari mesin taip yang mengeluarkan iramanya yang menyakitkan telinga sehinggalah kini menekan keyboard yang tidak mengeluarkan bunyi. Dengan sentuhan lembut jejari, sudah boleh menghasilkan ribuan perkataan dengan pantas. Malahan, kini untuk mencari berita terkini, hanya menyentuh di hujung jari, maka maklumat dicari akan mudah dikesan hanya berlabuh di sesawang alam siber. Perubahan demi perubahan dalam dunia komunikasi akan terus meningkat pesat. Adakah aku mampu untuk mengikut perubahan mendadak itu?

Namun begitu, ada segelintir insan yang masih tidak mampu mengejar dunia komunikasi yang pesat ini. Seolah-olah mereka ini ketinggalan atau syok dengan dunia sendiri. Mungkin dia boleh berkomunikasi dengan mesin tetapi dengan makhluk yang bernama manusia, masih lagi tidak faham. Adakah dia perlu menambah ilmu komunikasi interpersonal? Entahlah, bukan boleh dipaksa untuk mempelajari sesuatu itu. Ada orang kata, kita tidak boleh ubah seseorang itu? Adakah kenyataan itu benar? Adakah kita sudah berusaha melakukan sesuatu atau sekadar berkata-kata kosong? Apakah kita manusia yang dilantik sebagai khalifah begitu daif merasakan diri tidak mampu berbuat apa sedangkan belum lagi berbuat sesuatu tindakan. Itulah manusia, mudah mengalah sebelum berjuang.

Jika diri terasa sebagai pemimpin, komunikasi itu adalah ilmu yang paling utama. Bagaimana hendak komunikasi dengan orang yang dipimpin jika diri sendiri juga tidak terpimpin? Diri sendiri hanya memikirkan bagaimana hendak majukan diri tanpa mempedulikan orang lain. Orang lain kalau boleh dijadikan sebagai batu loncatan untuk meraih kejayaan peribadi.
Wajarkah jika hendak maju dibebankan ke atas pundak orang lain? Tanpa membantu atau memberi rangsangan. Malah dibiarkan seseorang itu melakukan sendirian tanpa sebarang bantuan. Selepas itu mengharapkan yang terbaik. Sedangkan kemudahan yang diminta tidak pernah dipedulikan. Bekerja secara berjemaah adalah digalakkan dalam Islam. Tetapi sejauh mana penghayatan itu? Adakah sekadar tahu tapi amalan tiada? Ini yang sukar ditafsirkan hati seseorang. Zahir nampak komited tetapi batin, Allah sahaja yang tahu.

Sesungguhnya, dalam bidang media ini memerlukan satu jalinan kerja yang toleransi. Setiap orang ada bahagian kerjanya yang perlu dilaksanakan dan sudah tentu antara satu sama lain akan saling berkait bagi memastikan kerja itu dapat dilaksanakan dengan baik. Tetapi apabila beban kerja itu di longgok ke bahu seorang sahaja, sudah tentu akan terbeban dan timbul rasa jelak dalam diri individu yang terbabit. Target yang mengarut sudah tentu tidak dapat dicapai. Tanggungan beban itu tidak larat dileraikan, kerana tangan manusia hanya ada dua sahaja, tangan kanan dan tangan kiri. Itulah jika manusia perasan. Tetapi ada juga manusia yang tidak bersyukur dengan anugerah Tuhan. Mengharapkan sesuatu yang tidak masuk akal.

Itulah akibatnya jika kerja secara berpasukan, berjemaah, berkumpulan atau apa istilah yang lain, tidak benar-benar difahami. Apabila nafsu dunia menguasai otak, yang dilihatnya untung, untung, untung! Itu sahaja di fikirannya tanpa memikirkan tenaga kerja yang berapa kerat ini mampukah mencapai target? Kalau susah-susah, buat sendirilah! Baru dirasanya, betapa payahnya kerja yang memang bukan bidangnya. Harap hendak untung tapi hendak memahami skop kerja, langsung tiada dalam fikirannya.

Sudah itu, hati insan-insan yang menabur budi, memastikan untung bagi dirinya tidak pernah dihargai. Bakhilnya lebih kedekut dari Haji Bakhil yang berangan beristeri lagi. Tidak salah dan memang tidak salah pun kalau memberi sesuatu itu dikongsi bersama dengan mereka yang bergelumang memerah otak dan juga air peluh yang dikeluarkan untuk menghasilkan yang terbaik.

Susah atau sukar juga jika seseorang itu tidak pernah bekerja secara berjemaah atau berkumpulan. Lebih sulit lagi, jika dia sendiri tidak tahu atau memang tidak mahu tahu, janji siap. Hati manusia bukan robot. Dikerah sesuka hati. Sesungguhnya pengalaman yang aku lalui ini adalah sesuatu yang perlu aku ambil iktibar. Harapan bila aku jadi boss nanti (entah bilalah agaknya!), janganlah aku tergolong dalam golongan yang tidak diberkati Allah. Minta dijauhkan!

No comments: