3.12.07

Sekadar ujian kecil

Berita-berita yang menggembirakan hati insan yang kerdil ini bertambah teruja dengan kepercayaan yang diberi bagi menanggung amanah baru. Maka, perubahan tanggungjawab yang perlu digalas menguji kekuatan minda dan fizikal. Ujian melanda diri ini. Demam mengejut. Jika diri ini sebelum ini amat kebal dengan demam. Kini demam selsema melanda diri yang lemah ini. Situasi tubuh yang lemah terasa pada pertengahan November lalu. Lebih-lebih lagi setelah diperlukan untuk melaksanakan satu tugas baru di tempat baru yang bercuaca sejuk. Diri ini tidak boleh menyesuaikan diri dengan suasana sejuk, (maklumlah dilahirkan di bawah atap rumbia) maka, ketahanan menahan sejuk tidak kebal.

Alhamdulillah, ujian itu dapat dilalui dengan sabar. Meskipun sang doktor menawarkan diri ini istirehat satu hari, tetapi daku menolaknya. Ini kerana, sekadar ujian yang sedikit harus ditentang. Belum lagi menghadapi ujian-ujian besar seperti yang dialami orang para srikandi Islam. Siapalah diri ini yang kerdil di sisi Allah. Alahai! Amanah besar harus daku laksanakan dengan jayanya. Kini daku seorang diri bertungkus lumus melaksanakannya. Dan daku terasa bahagia kerana masih ada kepercayaan orang lain terhadap diriku yang biasa-biasa ini.

Inilah kekuatan yang daku terima untuk terus menulis di sini. Akalku masih lagi waras. Cumanya tubuhku masih lagi lemah akibat penangan ubat yang membuatkan daku hampir terlena. Baiklah, hingga di sini coretan singkatku....

No comments: