23.10.07

Suasana di bulan Syawal



Senario 1



Sudah seminggu Syawal berlalu. Begitu pantas berlalu, kini mulalah kembali menyemak kerja-kerja yang tertangguh. Banyak kerja tertangguh termasuk penulisan yang tidak siap. Mood malas menulis masih melanda dalam diri. Perlu dimotivasikan diri sendiri. Ada ketikanya, diri kita perlu dipaksa secara maksimum. Diri semakin dewasa, sewajarnya semangat lebih jitu dari budak kecil. Aduh! Di manakah rasa mood itu yang boleh menceriakan kembali jiwa ini supaya bersemangat untuk menyambung kerja-kerja penulisan tertangguh.



Senario 2



Semasa bulan Ramadan, terlihat kelibat seorang kawan lama di kaca tv yang mula menyarung kepala bagi menutup helaian rambutnya yang selama ini terdedah. Hati mengucap syukur mungkin itu satu penghijrahan mulia di bulan mulia. Mungkin hatinya terbuka dan terima sinar hidayah di bulan mulia. Diri ini memang mengenali diri kawan itu agak lama juga. Tetapi mungkin dia yang tidak berapa kenal diri ini kerana dirinya sudah glamer dan tersenarai dalam golongan selebriti. Dulu-dulu, mana ada kelompok selebriti, kini sahaja pihak media pandai dan bijak mengelar seseorang itu berdasarkan kerjayanya. Jika dahulu kerjaya sebegitu tidak dipandang tinggi, kini kerjaya itu lebih tinggi dari ulamak atau guru agama. Namun begitu, pujian melangit hanya tinggal di langit mungkin dibawa oleh kononnya angkasawan Malaysia pertama yang berjaya melancong selama 10 hari dilangit. Maka, tudung yang menutup kepala kawan itu pun terbang, apabila menjelangnya Syawal. Aduhai! Rugi sungguh amalan ibadahnya selama ini. Seolah-olah itu satu permainan. Hati ini sudah tidak tertarik dengan keletahnya lagi!



Senario 3



Dalam kemeriahan berhari raya, dikejutkan pula dengan kematian seorang budak lelaki darjah satu yang ditikam dengan serpihan kaca. Sungguh menyedihkan! Budak tidak berdosa ditikam dengan kejam oleh budak berotak berumur 15 tahun. Apalah yang diketahui budak berhingus apabila mengejar ayam belanda. Tentu budak itu sekadar seronok mengejar ayam belanda yang berlari terkedek-kedek. Tetapi panas baran budak 15 tahun terbawa-bawa sehingga sanggup merancang membunuh budak yang masih belum kenal erti hidup di dunia. Apa hendak jadi dengan masyarakat hari ini? Membunuh seolah-olah satu penyelesaian ke atas masalah yang kecil. Ya Allah selamatkanlah umat Islam yang semakin tipis imannya. Amin!



Senario 4



Apabila beraya, yang seronoknya apabila saling kunjung mengunjungi antara satu sama lain. Menziarahi sanak saudara yang bertemu hanya setahun sekali. Dan yang pasti menyeronokkan adalah pelbagai hidangan yang dijamah. Termasuklah pelbagai air yang dihidang. Merasa pelik, orang-orang kampung suka menghidangkan tetamu dengan air bergas. Ini yang tidak digemari oleh aku. Aku pantang tengok air bergas kerana kandungan gulanya mengalahkan gula dalam air teh o. Tetapi apabila tuan rumah sudah dihidangkan terpaksalah minum seteguk dua buat menghilang dahaga. Adakalanya buat muka tidak malu, minta air suam. Setelah disogok bertalu-talu dengan air bergas, perut mula meragam. Cirit birit akibatnya. Maklumlah, semasa berpuasa, makan dan minum dijaga, tetapi masuk Syawal, perut tidak dapat dikawal. Nafsu makan menguasai diri. Itulah kelemahan insan bernama manusia.



Senario 5



Raya pertama, sebelah petang, bersama dengan bonda tercinta dan adik beradik yang lain berkunjung ke pusara ayahnda. Cuaca mendung dan berawan gelap menyambut kedatangan kami. Kawasan perkuburan itu adalah terkenal di Kuala Lumpur kerana disemadikan jasad-jasad yang terkenal juga. Tetapi arwah ayahndaku bukan terkenal tapi orang biasa. Mungkin kerana menjadi anak jati daerah itu, maka semadilah arwah ayahnda di situ. Antara jasad terkenal termasuklh, allahyarham Tan Sri P. Ramlee dan isterinya Saloma. Yang kubur mereka berhadapan dengan kubur ayahndaku. Sebaik sahaja, abangku selesai membaca doa dan kami mengaminkannya, hujan lebat pun turun. Angin kuat bertiup diiringi dengan hujan lebat melecunkan aku dan juga yang lain. Kasihan bonda yang turut basah kuyup. Payung yang diharapkan pelindung hujan tidak boleh melawan angin kuat. Episod hendak beraya seterusnya ke rumah saudara lain terbantut dengan keadaan basah kuyup. Aku mula menggigil dan alhamdulillah masih bertahan, tidak terkena demam.



(Harap maklum, senario di atas tiada kaitan dengan kumpulan Senario!)

2 comments:

blackpurple @ jowopinter said...

Ya, macam-macam senario. Senario umat akhir zaman.

Belum terlewat rasanya untuk saya mengucapkan Salam Lebaran. Maaf zahir & batin.

saridahamid said...

Saudara Jowopinter,

Hidup ini penuh dengan segala cerita suka dan duka.

Saya juga mengucapkan salam Aidil Fitri. Maaflah sekiranya tulisan saya menyinggung mana-mana pihak.