5.5.09

Novel Islami PTS dilancarkan

Aku adalah salah seorang penulis novel islami PTS yang dijemput untuk sama-sama memeriahkan majlis pelancaran novel islami terbitan PTS oleh Sasterawan Negara, A. Samad Said. Pengerusi PTS, Puan Ainon Mohamad turut menyerikan majlis. Novel Islami dilancarkan sempena Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (26 April) baru-baru ini.

Dalam majlis yang sederhana itu, diserikan lagi dengan kehadiran dua penulis novel islami dari Indonesia. Saudara Taufiqurrahman al-Azizy dan Tere Liye.

Dalam keriuhan orang ramai yang berpusu-pusu keluar dan masuk PTWC, dialog yang diadakan berjalan dengan baik. Moga-moga apa yang dibicarakan dalam difahami oleh para audien.

Antara penulis yang hadir, Maya Iris, Abdul Razak dan Salina Ibrahim yang bertindak sebagai moderator bicara penulis. Tidak lama kemudian, kelihatan Zaid Akhtar yang duduk di belakang aku.

Apabila majlis tamat, aku dan suami terus pulang ke rumah. Kerana aku sudah tidak betah duduk lebih lama dengan kesesakan orang ramai. Kepalaku mula pusing. Jadi aku tidak bertemu dengan editor PTS Litera untuk menyapa mereka.

Selang sehari kemudian, editor PTS, Cik Nor Hafizah menyapa aku di Yahoo Messenger. Dia menyatakan bahawa pada hari itu agak kelam kabut sehingga dia terlupa hendak menyerahkan buah tangan. Dia minta maaf atas kelemahan penganjur. Aku pun tidak kisah. Dan menurutnya, dia akan hantar melalui pos laju. Aku pun setuju.

Dan hari ini, aku terima buah tangan yang dimaksudkan itu. Sebuah beg kecil dan dua buah novel penulis yang terbabit iaitu Munajat Cinta dan Bidadari-bidadari Syurga. Terima kasih PTS Litera. Nanti aku akan membaca dua buah novel itu. Bilalah agaknya hendak menyulit novel itu kerana sekarang ini aku sedang menghabiskan novel Imam karya Sasterawan Abdullah Hussin untuk bacaan kali kedua. Kali pertama aku pernah membacanya 12 tahun yang lalu dan sudah lupa jalan ceritanya. Novel Imam boleh dikategorikan novel Islami yang perlu dibaca oleh peminat novel sastera.

No comments: