1.4.08

Merayakan pesta buku yang setahun sekali

Pejam celik pejam celik, pesta buku kembali lagi. Rasanya baru tahun lalu meraikan pesta buku yang gilang gemilang. Sambutannya masih terasa di ruang mata melihat ribuan pengunjung bertandang ke pesta buku. Sama ada bersendirian, bersama kawan, bersama ibu bapa dan ahli keluarga. Hari-hari sesak adalah pada hujung minggu. Tetapi, pada hari biasa, mereka yang bekerja mengambil peluang berkunjung selepas waktu kerja. Memandangkan, pesta buku ini tidak pernah diadakan pada waktu cuti sekolah, maka berbondong-bondonglah rombongan sekolah dari dalam dan juga luar Kuala Lumpur datang menziarahi pameran buku yang setahun sekali diadakan itu.

Sepatutnya, pesta seperti ini perlu diadakan sekerap mungkin supaya budaya mencintai ilmu sentiasa tersemat di hati orang ramai. Setakat setahun sekali, bagaikan melepas batuk di tangga. Apa kata pihak berkenaan, adakan usaha mengadakan pesta buku antarabangsa ini sekurang-kurangnya dua kali setahun macam juga karnival beli belah. Sekiranya lebih dari itu pun tidak apa. Seperti negara jiran kita, Indonesia yang sering mengadakan pesta buku.

Harap-harap semua penerbit dan penjual buku menawarkan potongan harga yang menarik. Kalau setakat 5 atau 10% , baik pergi beli di kedai-kedai yang berderet di Jalan Tunku Abdul Rahman yang menawarkan potongan sepanjang masa. Bagi penulis seperti aku, masa inilah peluangnya menjenguk buku-buku terbaru di pasaran. Setelah dilihat, mestilah hendak membelinya, tapi kalau buku baru langsung tak ada potongan..rasa-rasanya berat hati hendak beli..tangguhkan dahulu!

Para penulis jangan malaskan diri untuk tidak berkunjung ke pesta buku. Masa inilah untuk kita melihat buku-buku penulis lain. Idea dan maklumat boleh dicambah dan diceduk dari buku-buku yang dipamerkan di pesta buku. Masa itu juga kita berpeluang berkenalan dengan para penerbit yang ada di Malaysia ini.

Dijangkakan, pelbagai acara diadakan seperti tahun lalu. Antara hendak atau tidak sahaja untuk kita menghadirkan diri. Oleh itu, jangan lupa ke Pesta Buku Antarabangsa di PWTC bermula dari 4 April hingga 13 April 2008. Jumpa di sana!!!

2 comments:

dianz said...

Oooh ada international book fair lagi ya..! Apa penerbit2 dr indonesia juga ikut serta?
Di sini juga selalu ada. Setidaknya setahun 3 kali. (Schedule ada di di blog saya :D)
Mudah2an disana juga bisa sering2 ada book fair ya :)

Nazmi Yaakub said...

mungkin sebab gerainya mahal, tu yg dapat bagi diskaun ciput saja